Lokale podkaster får mediestøtte for første gang
Medietilsynet mener: Tidlig tilgang til valgprognoser er viktig for redaktørstyrte medier |
Medietilsynet uttalte i sin høringsuttalelse til NOU 2020: 6 - Frie og hemmelige valg – Ny valglov, at tidlig tilgang til valgopplysninger er viktig for redaktørstyrte medier, da det letter den redaksjonelle behandlingen av valgprognoser. Siden 2009 har Medietilsynet overvåket bestemmelsen i valgloven om valgresultater og valgdagsmålinger. I løpet av disse årene har det vært få brudd på forbudet, og mediene har håndtert sitt ansvar godt. Medietilsynet uttrykker bekymring for at et totalforbud mot tidlig tilgang til valgopplysninger kan føre til at valgresultater først offentliggjøres i uredigerte medier, noe som kan svekke tilliten til valgsystemet.
Siden NOU-en ble lagt frem for fire år siden, har utfordringen med desinformasjon økt, og redaktørstyrte medier spiller en stadig viktigere rolle i å formidle faktabasert informasjon. Medietilsynet mener at redaksjonelt bearbeidet informasjon om valgresultatet vil øke forståelsen for valgsystemet og dets betydning. Derfor foreslår Medietilsynet, i forbindelse med behandlingen av Kontroll- og konstitusjonskomiteens innstilling i Stortinget, at det bør vurderes unntak fra det generelle forbudet, regulert gjennom forskrift, for å ivareta åpenhet og objektivitet.
Les kronikken her |
|
|
Slik sier du nei til Metas bruk av ditt innhold til KI-opplæring
|
Fra 26. juni skal Facebook bruke bildene vi legger ut til å trene opp kunstig intelligens – med mindre du sier "nei". Medietilsynet har derfor laget en enkel veileder dersom du ikke ønsker at ditt innhold skal bli brukt til å trene opp KI. 1. Logg inn via nettleser (ikke app).
2. Gå til denne lenka: https://www.facebook.com/help/contact/6359191084165019
3. Dersom du er innlogget som beskrevet i punkt 1, vil du se et skjema med informasjon om hva som blir brukt.
4. Velg land, fyll inn e-postadressen din, og skriv en grunngivning for hvorfor du ønsker å protestere mot at Meta bruker informasjonen din til KI-læring. Grunngivningen kan være bekymring, ubehag, eller et ønske om å ha kontroll over innholdet ditt. Du trenger ikke å skrive langt eller formelt.
5. Trykk «Send inn». Et pop-up-vindu dukker opp, og der må du skrive inn en kode som du får tilsendt på oppgitt e-postadresse. Sjekk søppelpost og fjern alle filter i innboksen. Avsenderen er: Facebook (notification@facebookmail.com).
6. Skriv inn den 6-sifra koden (gyldig i 1 time) og send inn.
7. Du vil få en e-post med svar.
Meta har med andre ord ikke bedt om samtykke til å trene KI på bilda dine, og av den grunn kan det være brudd på personvernlovgivningen i Norge og Europa. Datatilsynet samarbeider aktivt med europeiske datatilsyn for å undersøke saken. Dersom datatilsynet kommer fram til at dette faktisk er ulovlig, kan de stoppa Meta. Du finner en tilsvarende oppskrift for Instagram på Instagram-profilen vår, @Medietilsynet.
Les innlegget vårt på Facebook Medietilsynet på Instagram |
|
|
Truer deepfakes tilliten til journalistikken? |
For første gang er bruken av kunstig intelligens i mediene kartlagt verden over. Stiftelsen Fritt Ord, Reuters Institute for the Study of Journalism i Oxford og Universitetet i Bergen inviterer til verdenslansering av Reuters Digital News Report 2024 og den norske delrapporten. .
Les mer om arrangementet her |
|
|
Lokale podkaster får mediestøtte |
Podkasttilbydere og leverandører av ikke-direktesendte bildeprogram rettet mot lokale publikum får i år støtte til programproduksjon for første gang. Dette skjer bare noen uker etter at Kultur- og likestillingsdepartementet vedtok endringer i forskriften om tilskudd til lokale lyd- og bildemedier, som nå gir disse virksomhetene mulighet til å motta støtte. Medietilsynet har i år fordelt 23 millioner kroner til 110 virksomheter gjennom tilskuddsordningen for lokale lyd- og bildemedier. Omtrent halvparten av støtten går til digitalisering av lokalradio.
– Stadig flere hører podkast og ser tv på tidspunkt de selv ønsker. Derfor er det naturlig at aktører som tilbyr slike tilbud til et lokalt publikum, også kan søke støtte fra denne mediestøtteordningen. Slike lokale programtilbydere kan bidra til det lokale mediemangfoldet, særlig med tanke på å treffe unge målgrupper, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Les mer om fordelingen av mediestøtte her |
|
|
|