SSBs mediebarometer for 2023 viser nordmenns medievaner
Seks av ti nordmenn ser og leser nyheter på sosiale medier |
Statistisk sentralbyrå publiserer hvert år et mediebarometer som viser hvordan nordmenn bruker og får tilgang til medier. Deres rapport for 2023 viser blant annet at på en gjennomsnittsdag finner og leser 57 av befolkningen nyheter på sosiale medier, 59 prosent leser nettaviser og 17 prosent leser papiraviser. Halvparten av de mellom 13 og 19 år finner daglig sine nyheter på TikTok.
Nær halvparten av befolkningen hører på radio en gjennomsnittsdag, 94 prosent bruker internett og tre av fem som er 80 år eller eldre er på internett. 96 prosent av gruppen mellom 16 og 24 år bruker sosiale medier daglig. Snapchat er det mest populære sosiale medier blant de under 35 år.
Rapport: Norsk mediebarometer 2023 |
|
|
Hva jobbet Medietilsynet med i 2023? |
Medietilsynets årsrapport for 2023 er nå klar. I rapporten kan du lese mer om hvordan Medietilsynet har jobbet med hovedmålene som ble beskrevet i tildelingsbrevet for 2023. Målene for 2023 var at Medietilsynet skulle legge til rette for et mangfoldig redaksjonelt tilbud av høy kvalitet, bidra til å utvikle aktive mediebrukere som gjør informerte valg, og å være en relevant, tydelig og synlig samfunnsaktør.
I årsrapporten kan du også lese om hvordan Medietilsynet har jobbet med oppgaver som forvaltning av mediepolitiske virkemidler, regelverksutvikling, tilsyn, råd, veiledning og formidling.
Les årsrapporten for 2023 her |
|
|
Medietilsynet ønsker alle en flott feiring av nasjonaldagen! |
|
|
|