Denne uka trer Konkurranseloven Digital Markets Act (DMA) i kraft. Det nye regelverket skal hindre misbruk av markedsmakt og sikre konkurranse på likere vilkår, og teknologigigantene Apple, Alphabet, Meta, Amazon, Microsoft og ByteDance, samt deres kjernetjenester, omfattes av regelverket,
DMA har stor betydning for mediefeltet, som både samarbeider og konkurrerer med de globale aktørene. Plattformer kontrollerer store deler av det digitale annonsemarkedet i Norge, krever en stor andel av inntekter fra medienes abonnementssalg via appene, og har i tillegg betydelige skattefordeler. DMA bidrar til at konkurransen kan skje på likere vilkår enn i dag, sier direktør i Medietilsynet Mari Velsand.
DMA åpner for å tilby applikasjoner utenfor Google Play og Apple App Store, som ikke lenger kan kreve 15-30 prosent av inntektene fra kjøp i appen, som er aktuelt for salg av annonser for mediene. Dette betyr at Apple og Google tar en høy andel av avisabonnement som selges i appen.
Mens DSA gir et bedre vern av brukernes rettigheter på internett og sosiale medier, kan DMA bidra positivt til medieøkonomien og mediemangfoldet. DMA håndheves av Europakommisjonen, med støtte fra europeiske samarbeidsorganer for medier, personvern, konkurranse, forbrukervern og ekom. Medietilsynet deltar i dette arbeidet gjennom deltagelse i det europeiske rådet for audiovisuelle medier (ERGA).
Teknologigigantene er kritisk til regelverket. Effektiv håndheving er en forutsetning for at DMA skal sikre mer rettferdig konkurranse.
Vi anbefaler denne kronikken av våre kollegaer i Konkurransetilsynet.