Flere unge opplever mobbing . Har du innspill til senteret for dataspillkultur?
Hva betyr dataspillkultur for inkludering? Fagseminar 12. mars |
Fagseminaret vil utforske dataspillkulturens betydning for sosial inkludering, med fokus på positive og negative aspekter ved dataspill og tiltak mot spillrelatert utenforskap. Seminaret byr på innsikt i hvordan dataspill påvirker barn og unges sosiale relasjoner, blant annet gjennom visning av den prisbelønte dokumentaren «Ibelin». Dette arrangementet er essensielt for fagpersoner som jobber med sårbare barn og ungdom, og som ønsker å forstå og bidra til en mer inkluderende spillkultur.
Meld deg på og få flere detaljer her. |
|
|
Flere unge opplever mobbing |
Denne uken kom utdanningsdirektoratets elevundersøkelse ut. Elevundersøkelsen 2023, gjennomført av NTNU Samfunnsforskning, viser en bekymringsfull økning i mobbing blant elever. Hele ti prosent rapporterer om opplevelser av mobbing, noe som er en stigning fra tidligere år. Mobbing i alle former øker, inkludert digital mobbing og mobbing utført av voksne på skolen. Rapporten avdekker også at skolens tiltak ofte ikke er effektive, og mange elever føler seg oversett eller at hjelpen ikke bidrar til å stoppe mobbingen. Det er en klar indikasjon på at innsatsen mot mobbing trenger sterkere tiltak og mer oppmerksomhet.
Les mer om undersøkelsen her |
|
|
Gi dine innspill til nytt senter for dataspillkultur |
Medietilsynet, Norsk Filminstitutt, og Kulturtanken skal opprette et nasjonalt kompetansesenter for dataspillkultur. Dette er en del av regjeringens dataspillstrategi 2024-2026 og har som mål å samle, styrke og dele kunnskap og kompetanse om dataspill og dataspillkultur. Nå trenger vi dine innspill!
Interesserte innenfor spillfeltet oppfordres til å gi skriftlige innspill til prosjektets behovs- og interessentanalyse organisering og til å utdype innspillene i intervjuer og møter. Innspill må leveres før 15. mars, med intervjuer og møter planlagt for våren og sommeren 2024.
Les mer om hvordan du kan bidra på NFI's nettside.
|
|
|
|