![]()
Fastlegenytt nr 2, 2021
Nyhetsblad til fastleger og kommunale leger i OUS' opptaksområde Innhold i dette nummeret av Fastlegenytt:
Fastleger i helsefellesskapet i OUS sektor
![]()
Nasjonal helse- og sykehusplan for 2020 – 2023 legger opp til å styrke samarbeidet mellom fastleger, kommunale helsetjenester og sykehus ved at det etableres helsefellesskap. I Oslo kommer helsefellesskapene til å bygge på de samarbeidsstrukturene som man har pr. i dag, blant annet Møteplass Oslo.
Helsefellesskapet skal særlig bedre samarbeidet for 4 prioriterte grupper:
Du kan lese mer om helsefellesskap her:
Følgende fora i OUS sektor vil trenge fastlege: Lokalt samarbeidsutvalg Samarbeidsforum somatikk Samarbeidsforum psykisk helse Samarbeidsforum for barn og unge.
Rolle Fastlegen skal bruke allmennmedisinsk kunnskap og egen erfaring, og gi råd og innspill om arbeidsdeling, samarbeid og helhetlige pasientforløp. Fastlegen kan ikke ta beslutninger på vegne av andre fastleger. Saker om oppgavedeling og samarbeid som skal forplikte fastlegene, må behandles i allmennlegeutvalgene i hver av OUS’ 6 bydeler.
Kompetanse Fastlegen bør være en erfaren spesialist i allmennmedisin, og gjerne ha systemkunnskap og/eller erfaring fra arbeid med samhandling i helsetjenesten. Relevant tilleggskompetanse kan f. eks. være arbeid som praksiskonsulent, tillitsvalgt, deltaker i Arbeidsforum for Møteplass Oslo og/eller erfaring med samfunnsmedisinsk arbeid/bydelsoverlege.
Utvelgelse Fastlegen bør ha høy integritet og tillit hos kollegene i bydelene. Utvelgelsen skal skje i en åpen prosess. Både PKO, bydelsoverleger, tillitsvalgte og Arbeidsforum for Møteplass Oslo bør inviteres til å bidra med å finne egnede fastleger. Avhengig av meldt interesse, skal det lages en enkel søke- og tilsettingsprosess. Ikke alle seks bydeler i OUS’ sektor vil få fastlege inn i helsefellesskapet, men man vil tilstrebe at flest mulig bydeler blir representert.
Tilsetting og avlønning Fastleger i helsefellesskap skal lønnes for arbeidet. Foreløpig er modellen for tilsetting og avlønning ikke helt avklart, men målet er at det blir en likeartet ordning i hele hovedstadsområdet. Arbeidsmengde For den enkelte fastlegerepresentant vil dette utgjøre 16 timer pr år.
Nettverk for fastleger i helsefellesskap Fastleger i helsefellesskap vil ha tilgang til nettverk de kan rådføre seg med, så de ikke blir «ensomme svaler» i systemet. Nettverk kan være
Nettverkene kan brukes til deling av samhandlingskompetanse, diskusjon av samhandlingstema og hvilke innspill fastlegene kan gi inn i helsefellesskapene.
Det bør være e-postkontakt og minst et årlig felles møte mellom fastlegene i helsefellesskapet og allmennlegeutvalgene i samtlige 6 bydeler som sogner til OUS.
Interessert? Ta gjerne kontakt med Bente Thorsen, Samhandlingsovelege e-post: bente.thorsen@ous-hf.no
Det er stor variasjon i forløp av Covid 19-sykdom. Av pasienter som gjennomgår infeksjonen, behandles de fleste i regi av fastlege og øvrig kommunehelsetjeneste. Det er viktig å være klar over at Covid19 kan gi følgetilstander som går utover funksjon og livskvalitet, uavhengig av sykdommens alvorlighetsgrad. Tilbud om rehabilitering må derfor ikke være forbeholdt sykehusinnlagte pasienter. Ved behov for rehabilitering på kommunalt nivå, kan fastleger søke bydelen om dette i vanlig PLO-melding. Innlagte Covid19-pasienter har også ulike forløp; fra få dager til intensivopphold i opptil 4-5 uker. Rehabilitering må tilpasses alvorlighetsgrad og forløp for den enkelte pasienten.
Long- og post-Covid er tilstander som kommer til uttrykk etter 4-12 uker. De kan gi betydelige helseutfordringer som krever helhetlig tilnærming og eventuelt henvisning til spesialisthelsetjenesten. Ved vedvarende kognitive utfall kan pasienten henvises til Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, rehabiliteringspoliklinikken, OUS.
Pasientens funksjonsnivå før Covid-sykdommen, samt ønsker, motivasjon og relevant komorbiditet må tas med i vurdering av rehabiliteringsbehov og –tilbud. Pasienter som skrives direkte ut til hjemmet kan ha tilfredsstillende lungefunksjon, men likevel være langt fra restituert. Mange kan ha et sterkt ønske om å komme hjem til sine nærmeste etter et langvarig sykehusopphold med alvorlig sykdom, og derfor ikke ønske om rehabiliteringsopphold på institusjon i første omgang. Hvis indikasjonen vedvarer og pasientens motivasjon endrer seg, er det viktig at de blir henvist til rehabilitering, enten i bydel/kommune eller i spesialisthelsetjenesten.
Her finner du en liste over aktuelle rehabiliteringstilbud i Helse Sør Øst
Se også: Rehabilitering etter covid-19 - Helsedirektoratet
Kontaktinformasjon: Kristin Alvsåker Overlege, Akuttklinikken e-post: UXKRAL@ous-hf.no
Trond Bjørge Overlege, Seksjonsleder, Lungemedisinsk avdeling e-post: trbj@ous-hf.no ![]()
Det nasjonale handlingsprogrammet for tykk- og endetarmskreft er nylig revidert. Blant annet er omfanget av radiologiske kontroller etter kirurgisk behandling redusert. Tarmkreft (tykktarms- og endetarmskreft) - Helsedirektoratet
I OUS er det besluttet at sykehuset fra 1. april 2021 tar ansvar for planlagte kontroller etter kirurgisk behandling av disse kreftformene. Du finner oversikt over kontrollene her: Lenker til e-håndboka i OUS: eHåndbok - Cancer coli (ous-hf.no) eHåndbok - Cancer recti (ous-hf.no)
Fastlegens rolle: Pasienter som er operert før 1. april 2021 og er i oppfølging i regi av fastlege, skal fortsette denne. Men fastlegene rådes til å gå over til det nye og forenklede kontrollopplegget for disse pasientene.
Pasienter som er i kontrollopplegg i OUS’ regi, bør, dersom de får symptom eller tegn på tilbakefall eller spredning mellom sykehuskontrollene, prioriteres for vurdering hos fastlegen. Fastlegen kan videre, ved behov, kontakte sykehuset, enten i dialogmelding eller ved ny henvisning. Hvis det haster, må telefon brukes.
Pasienter > 80 år som er operert for tykk- og endetarmskreft, vil, i tråd med handlingsprogrammet, ikke inngå i et fast kontrollopplegg i OUS’ regi. Disse pasientene bør følges opp videre av fastlegen, hvor kreftsykdommen ivaretas sammen med pasientens øvrige helsesituasjon. Omfang og hyppighet av oppfølging baseres på den enkelte pasientens behov, og avtales mellom fastlegen og pasienten. Se også: Fastlegens rolle ved kreft - Helsedirektoratet
Kontaktinformasjon: Tom-Andreas Wik Overlege, avdeling for gastro- og barnekirurgi e-post: uxwikt@ous-hf.no
Bente Thorsen Samhandlingsoverlege e-post: bente.thorsen@ous-hf.no
Omkring 15 % av alle tilfeller av nyoppstått astma er utløst av eksponering i arbeid. Det samme gjelder KOLS og lungekreft. Disse pasientene kan blant annet søke om menerstatning fra NAV. Seksjon for Miljø-og arbeidsmedisin utreder mistenkt arbeidsrelaterte lidelser, og tar gjerne imot flere henvisninger fra fastleger. Se vår hjemmeside: Seksjon for miljø og arbeidsmedisin - Oslo universitetssykehus (oslo-universitetssykehus.no)
Kontaktinformasjon: Britt Grethe Randem
Informasjon fra Helse Sør-Øst: Helse Sør-Øst RHF gjennomførte i 2020 en anskaffelse innen polikliniske radiologiske tjenester. Anskaffelsen er basert på en gjennomført behovsanalyse med hele regionen som utgangspunkt, og er inndelt etter sykehusområder. Det er inngått rammeavtaler med tre private leverandører gjeldende fra 01.01.2021 frem til 31.12.2024. Henvisninger kan enten komme fra de med henvisningsrett i førstelinjetjenesten eller fra helseforetak/sykehus. Avtalene inkluderer modalitetene CT, MR, Røntgen og Ultralyd. Unntatt fra avtalene er mammografi, intervensjonsradiologi og bentetthetsmåling.
Estimert behov for 2021 er definert som volum (NCRP) per sykehusområde. ![]() Følgende leverandører har avtaler med volumandel i de ulike sykehusområdene: ![]() ![]()
*Oppstart Aleris Røntgen i Vestre Viken er 1. april 2021. ** Aleris Røntgen har en avviklingsavtale i Vestfold/Telemark frem til 31. mai 2021. ***Oppstart Helsehuset Røntgen i Vestfold/Telemark er 1. juni 2021 **** Helsehuset Røntgen AS har en avviklingsavtale i Vestre Viken frem til 31. mai 2021.
Det er i tillegg inngått en rammeavtale med Aleris Røntgen for modaliteten PET-CT. Avtalen er gjeldende for hele helseregionen Sør-Øst. Følgende modaliteter/undersøkelser er inkludert i avtalen: PET-CT – halvkropp og PET-CT – helkropp. Oslo universitetssykehus er regional henvisningsinstans.
Pasienter med hemokromatose kan bli blodgivere ved Blodbanken i OUS dersom de ellers er friske og kun trenger vedlikeholdstapping inntil 4 ganger i året. Det er en forutsetning at giver/pasient har regelmessig oppfølging fra sin behandlende lege. Blodbanken har laget en retningslinje til hjelp for behandlende lege med vedlegg til pasientinformasjon:
eHåndbok - Hemokromatosepasienter som blodgivere (ous-hf.no) Spørsmål om egnethet for blodgivning kan rettes til tapperomsansvarlig lege ved Seksjon for blodgivning (tlf. 46 90 75 62).
Det er ikke nødvendig med henvisning, men det er ønskelig at pasienten får med kopi av relevante epikriser til frammøtet hos oss.
Adresser for frammøte (tappestasjoner): Laboratoriebygget Ullevål Sykehus, Kirkeveien 166, Bygg 25, 4. etasje. Tappestasjon i Hausmanns gate 7, Røde Kors, 2. etasje. Blodbussen (Er for tiden ikke i drift pga. Covid-19 pandemien)
Du finner mer informasjon her: Blodbanken i Oslo (blodbanken-oslo.no)
Kontaktinformasjon: Lise Sofie H. Nissen-Meyer Seksjonsleder, Blodbanken i Oslo
Norsk helsenett (NHN) har i samarbeid med Legemiddelverket, Helsedirektoratet, Direktoratet for e-helse og SKIL laget film om hvordan leger kan bidra til kvalitet i e-resept. Filmen inneholder tre råd til leger for å få bedre kvalitet i legemiddelopplysningene og gjøre livet tryggere for pasientene. Det handler om å samstemme og tilbakekalle legemidler og oppdatere reseptformidleren. Vi håper at filmen kan inspirere leger til å utnytte mulighetene for å øke pasientsikkerheten gjennom riktig bruk av e-resept. Her finner du lenke til informasjon og film om: Riktig bruk av e-resept
For å sikre at all kommunikasjon (både elektronisk og postforsendelser) kommer fram, er det viktig at Adresseregisteret inneholder korrekt og oppdatert informasjon, også om postadressen til legekontoret. Hvert enkelt legekontor er selv ansvarlig for disse opplysningene.
Laboratorier og andre fagsystem i OUS er koblet mot Adresseregisteret og mottar automatiske oppdateringer flere ganger per dag. Hvis opplysningene om postadresse er feil, kommer svarrapporter som er sendt ut i papir, i retur til OUS. Dette forsinker svarutgivelsen, og svekker pasientsikkerheten, spesielt der hvor rekvirenten kun mottar papirsvar. Vi henstiller derfor alle våre rekvirenter på det sterkeste å påse at det til enhver tid ligger riktig informasjon i Adresseregisteret.
Ved behov kan du kontakte
![]() Kurset arrangeres i samarbeid mellom OUS og Rosa kompetanse På kurset får du kunnskap om hvordan seksuell orientering, kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet kan være viktige faktorer i helsearbeid.
Redaktør for Fastlegenytt: Bente Thorsen, Samhandlingsoverlege, OUS E-post: bente.thorsen@ous-hf.no Ønsker du å abonnere på Fastlegenytt?
![]() Organisasjonsnummer 993 467 049
Telefon sentralbord: (+47) 91 50 27 70 Aker: 22 89 40 00 Radiumhospitalet: 22 93 40 00 Rikshospitalet: 23 07 00 00 Ullevål: 22 11 80 80
post@oslo-universitetssykehus.no
Postadresse foretaksledelsen: Oslo universitetssykehus HF, Postboks 4950 Nydalen, 0424 OSLO
I samarbeid med Universitetet i Oslo
|